Zum Inhalt springen

„International Management and Information Systems“

Berufsbegleitendes Zertifikatsstudium

Akademische Weiterbildung a la carte

Mit dem Zertifikatsstudium haben Sie die Möglichkeit, sich in Themenbereichen des Internationalen Managements und/oder der Wirtschaftsinformatik zu qualifizieren und dabei sowohl Ihre fachlichen als auch Ihre persönlichen Kompetenzen weiterzuentwickeln.

Das Angebot umfasst eine semesterweise definierte Auswahl aus den 12 Modulen des Masterstudienganges „International Management and Information Systems – Online (IMIS Online)“. Das Zertifikatsstudium gibt Ihnen die Möglichkeit, sich in einem Themengebiet anwendungsorientierte und zugleich wissenschaftlich fundierte Expertise anzueignen, ohne dafür direkt ein ganzes Studium aufnehmen zu müssen. Gleichzeitig lernen Sie so den IMIS Online Studiengang kennen und können bei Vorliegen aller Voraussetzungen später unter Anrechnung bereits erbrachter Leistungen in den Studiengang wechseln.

Alle Module werden vollständig in englischer Sprache und grundsätzlich online durchgeführt. In einigen Modulen können ergänzende Präsenzen vorgesehen sein. Die Online-Lernumgebung fördert systematisch Ihre medialen und virtuellen Sozialkompetenzen, und aufgrund des englischsprachigen Unterrichts und dem internationalen Hintergrund der Studierenden werden auch Ihre fremdsprachlichen und interkulturellen Kompetenzen weiterentwickelt.

Alle Weiterbildungsmodule sind auf ein berufsbegleitendes Studium ausgerichtet und richten sich an Berufstätige, die sich neben dem Job neues Wissen aneignen und sich weiterbilden möchten. Die Module können Sie jeweils mit einem Teilnahmezertifikat oder mit einem qualifizierten Weiterbildungszertifikat abschließen.

Modernste Technologien ermöglichen ein anspruchsvolles Fernstudium. Über E-Lectures, Web-based Trainings, interaktive Übungen und durch die Verwendung des Lernmanagement-Systems Moodle wird eine flexible und an individuellen Lernprozessen orientierte Ausgestaltung des Selbststudiums gewährleistet.

Dank der einheitlichen Bewertung mit Credit-Points im ECTS-Standard können Sie die Weiterbildungszertifikate auf das IMIS Online Studium oder auf andere Studiengänge an akkreditierten Hochschulen des europäischen Hochschulraums anrechnen lassen. Erbrachte Prüfungsleistungen können später auf den IMIS Online Studiengang angerechnet werden.

Das Zertifikatsstudium dauert pro Modul jeweils ein Semester. Das Hochschulzertifikat dient gegenüber Arbeitgebern als Nachweis Ihrer erworbenen Qualifikationen und verdeutlicht gleichzeitig Ihr Interesse und Ihre Motivation für nebenberufliche Weiterbildung.

Jedes Modul des Zertifikatsstudiums umfasst 5 Credit Points und pro Credit Point sind 25 Stunden Arbeitsaufwand vorgesehen. Dies entspricht insgesamt 125 Stunden Arbeitsaufwand pro Modul, die sich auf einen Zeitraum von ca. 4 Monaten verteilen. Der tatsächliche Aufwand ist aber in hohem Maß abhängig von Ihren individuellen Lernvoraussetzungen und Ihrer Lerngeschwindigkeit. Die Erfahrung zeigt, dass Sie keinesfalls Ihre gesamte Freizeit in das berufsbegleitende Studium investieren müssen.

Jedes Modul wird mit einer Portfolioprüfung abgeschlossen, die sich aus verschiedenen semesterbegleitenden Elementen zusammensetzt (z.B. Wissenstests, kleinere Seminararbeiten, Fallstudien, praktische Aufgaben, usw.).

Module & Inhalte

Folgende Module werden im Rahmen des Zertifikatsstudiums angeboten:

Wintersemester

  • International Management
    (5 Credits Points/ECTS)
  • International Economics
    (5 Credits Points/ECTS)
  • Management Accounting & Finance
    (5 Credits Points/ECTS)
  • Business Informatics
    (5 Credits Points/ECTS)
  • Business Marketing Management
    (5 Credits Points/ECTS)
  • Leadership & Change Management
    (5 Credits Points/ECTS)
  • Business Intelligence
    (5 Credits Points/ECTS)
  • Information Management
    (5 Credits Points/ECTS)

Sommersemester

  • Business Process Management
    (5 Credits Points/ECTS)
  • Corporate Entrepreneurship & Innovation
    (5 Credits Points/ECTS)
  • E-Business
    (5 Credits Points/ECTS)
  • Enterprise Resource Planning
    (5 Credits Points/ECTS)

Business Informatics

The module imparts skills and application-oriented knowledge from fundamental areas of business informatics, such as computer systems, computer networks, operational application systems, database systems, software engineering, and management support systems. In addition, more specific topics, such as the business process management, which is important for today’s dynamic and highly competitive as well as IT-influenced business world, fundamentals of data security and data protection, and information management as leadership actions in IT, will be dealt with.

Business Intelligence

The first part of this module comprises basic concepts of business intelligence, e.g., data warehouse, the ETL process, OLAP, and data mining. The second part is based on the theoretical and practical learning of an entire ETL process using case studies provided by the SAP University Alliance. The third part of the module concentrates on learning and using data mining processes and tools. Students are confronted with new developments in the area of business intelligence.

Business Marketing Management

Introduction to Business Marketing Management (Definition and Characteristics, Rationality and Specific Investments in Business Markets); Understanding Business Customers: Organizational Buying Behavior (Org. Buying Process, Forces Shaping OBB, Buying Center); Selecting Customers and Creating Customer Value (Value of Customers, Value for Customers); Customer Relationship Management in Business Markets (Transaction vs. Relationship Customers, Managing Customers & Customer Relationships); Services and Flexible Market Offerings (Role & Characteristics of Services, Constructing Product-Service-Bundles); Pricing (Importance and Overview of Pricing Tools, Conjoint Measurement, Value-Based Pricing, Competitive Bidding); Personal Selling (Organizing Sales Force, Key Account Management). The contents will be taught in three steps: 1. in-class teaching activities (summer camp), 2. teaching and applying contents to real case studies online (blended learning) using interactive learning tools on Moodle/eLearning platform (e.g. Wikis, Forums, Video-Conferences), 3. students develop their own case study about a particular B-to-B related decision of a real company and its analysis against the learnt background (e.g. in the company in which students are working).

Business Process Management

The module contains six parts: First, as introduction, targets and strategies of process management and of operations management are critically discussed. In part two, the focus is put on the design of products and services (product design, criteria, specialties of service design). The third part is about strategies and methods for the design and management of business processes (business process design, business process management, value stream mapping). In part four, concepts and methods for managing the manufacturing efficiently are critically analyzed. Part five shows the possibilities for continuous improvement (quality management, TQM, ISO, Six-Sigma, risk management). The last part paves the development path of product and process management towards "Industry 4.0" (Industry 4.0 as new development paradigm, implementation of Industry 4.0).

Corporate Entrepreneurship & Innovation

Students receive in-depth knowledge of business start-ups (entrepreneurship), the characteristics of entrepreneurial behavior within organizations (intrapreneurship), and the management of innovation. A number of creative techniques and ideation methods are introduced, as well as processes for implementation. After completing this module, students should understand the unique opportunity of entrepreneurial behavior and should possess advanced knowledge and skills necessary for a) becoming a driver of innovation in established organizations or b) setting up a new, innovative business.

E-Business

In the first part of the module, students elaborate the basics of e-commerce and e-business, they discuss the dynamic development of the technological infrastructure and company-specific diffusion of e-business and e-commerce concepts. The second part concentrates on strategies and applications, in particular the customer relationship and the supply chain management as well as the electronic procurement. Furthermore, e-business models and their specific characteristics are covered, e.g., with regard to network effects, another focus is put on digital marketing.

Enterprise Resource Planning

After discussing the main idea of ERP systems in contrast to alternative solutions (Best of-Breed), the core business processes in SAP ERP are covered. After this, the module focuses on the strategic value of ERP systems, using the live simulation ERPsim. Finally, ERP system implementation and configuration are addressed and current developments, e.g., InMemory databases, are dealt with.

Information Management

After covering the conceptual foundations, the module turns to the necessity of an organizational information management, the dynamic development of the relevant socio-technical framework as well as alternative information management approaches with their respective range of tasks. A focus is then placed on the application of operational and strategic methods for goal setting, strategy development, strategy implication, and performance measurement, for example with the help of process modelling, scenario planning, portfolio analysis, benchmarking, and the balanced scorecard.

International Economics

The module comprises three main areas: the European Central Bank (ECB) and its monetary policy, European integration and foreign trade. The starting point is a detailed introduction to the German and European economy. The first focus is put on the ECB's role in the institutional mix, the refinancing process of commercial banks, and the transmission process of monetary policy. Recent developments like virtual currencies are also dealt with. Focus two covers the process of economic integration in general as well as in the specific context of the European integration. Recent developments (Brexit etc.) are discussed. In the third focus, foreign trade topics, i.e., exchange rate systems, the formation of exchange rates in a small and open economy as well as the essential theories of pricing (UIP, PPP) are thematized.

International Management

The module consists of three parts: 1. Development and Future of International Business and Globalization, 2. Developing International Strategies: Markets, Production, Innovation, 3. Intercultural Management & International Human Resources.

Leadership & Change Management

The module discusses principles involved in organizational change and outlines how to manage that change. In particular, the role of leadership and teamwork is addressed, with special emphasis on industrial organizations. Initially, we will analyze how an organization works, how change affects organizations, the most common types of organizational change, as well as management tools and techniques required as an organization passes through various stages of the change cycle. On that basis, the selection of a leadership style appropriate for a team performance context, how to build trust between team members, how to truly empower others and how to manage the conflicts that arise over task performance and interpersonal issues will be discussed. Where appropriate, examples and case studies of change management and leadership styles in managing change are used. The module contains three parts: 1) the foundations of organizations, 2) strategies for planning change, 3) implementation of change in corporations and how to manage it.

Management Accounting & Finance

Part I: Management Accounting: Control Systems and Performance Measurement, Shareholder Value, Incentive Systems; Part II: Investment Decisions: Investment Criteria and their Critical Evaluation, Discounted Cash Flow Analysis, Project Analysis; Part III: Financing: a) Risk: Risk and Return, Diversification, Market vs. Unique Risk, Capital Asset Pricing Model, Weighted Average Cost of Capital und Company Valuation b) Financial Analysis and Planning: Long-Term and Short-Term Planning, Liquidity c) International Financing: Foreign Exchange Markets, International Investment Decisions. Each chapter will be followed by case studies, which require the application of learnt contents to real-life company situations. The exercises and case studies will be solved with MS Excel. Solutions will be discussed in international teams via the e-learning platform Moodle by applying its various tools of electronic co-operation (wikis, tasks, video and electronic material uploads, video conferences, badges etc.). Optional Excel courses are offered to provide a rather homogeneous Excel knowledge in class.

Kosten & Abschluss

Die Kosten für die Teilnahme an den Modulen des Zertifikatsstudiums inkl. Betreuung und Prüfung belaufen sich pro Modul und Semester auf 850€. Nach erfolgreichem Absolvieren eines Moduls, wird Ihnen ein Weiterbildungszertifikat der Fachhochschule Südwestfalen ausgestellt. Wird eine Prüfungsleistung als nicht ausreichend bewertet, wird Ihnen ein Teilnahmezertifikat ausgestellt, sofern Sie mindestens 75 Prozent der Inhalte bearbeitet und an mindestens 75 Prozent der synchronen Veranstaltungselemente teilgenommen haben. Das Weiterbildungszertifikat enthält die genaue Bezeichnung des absolvierten Moduls, die Zahl der erreichten ECTS Credits sowie die Prüfungsnote des Moduls und wird zweisprachig in Deutsch und in Englisch ausgestellt. Die erreichten Leistungen können Sie auf unser „International Management and Information Systems – Online“ Studium (und auch auf andere Studiengänge an akkreditierten Hochschulen des europäischen Hochschulraums) anrechnen lassen.

Zugangsvorraussetzungen

Hochschulabschluss

Zugangsvoraussetzung für die Aufnahme des Zertifikatsstudium „International Management and Information Systems“ ist ein erster Studienabschluss.

Berufspraktische Erfahrung

Nachweis einschlägiger qualifizierter berufspraktischer Erfahrungen im Umfang von mindestens zwölf Monaten.

Sprachliche Anforderungen

Qualifikationsnachweis: aktueller TOEFL-Test mit mindestens 575 Punkten in Papierform (Paper-Based-Test), 232 Punkten in Computerform (Computer-Based-Test), 91 Punkten in der Internetform (Internet-Based-Test); IELTS-Test mit einem Gesamturteil von mindestens 6.5 auf der Wertungsskala (vorausgesetzt wird eine Wertung von mindestens 6.0 in den Bereichen Leseverständnis und Schreiben). Die Nachweispflicht entfällt für Bewerberinnen und Bewerber, die ihre allgemeine beziehungsweise fachgebundene Hochschul- beziehungsweise Fachhochschulreife an einer deutschsprachigen Einrichtung erworben haben.

Anmeldung

Termine

Das Sommersemester startet im April und das Wintersemester im Oktober eines Jahres.
Informationen über die im Folgesemester angebotenen Module mit Formularen zur Belegung werden hier bereitgestellt.

Angebotene Module Wintersemester 2021 / 2022

Folgende Module können Sie im Wintersemester 2021/2022 belegen:

  • International Management
  • International Economics
  • Management Accounting & Finance
  • Business Informatics
  • Business Marketing Management
  • Leadership & Change Management
  • Information Management

Formulare

Schicken Sie uns das ausgefüllte Anmeldeformular mit den erforderlichen Anlagen per Post oder Fax an folgende Adresse zu:

Fachhochschule Südwestfalen
Fachbereich Elektrische Energietechnik
Center for Business Education
Jennifer Beckmann | Zertifikatsstudium
Lübecker Ring 2, 59494 Soest

Fax: +49 (0)2921 378 3409

Im Formular wählen Sie die Studienmodule, die Sie im kommenden Semester belegen wollen.